Personsnoksnörderi

Skatteverket, tinget, länsstyrelsen, lantmäteriet – och så en sväng till kronofogden.
Det här låter kanske sådär kul för andra. Men jag gillar verkligen att göra research, se vad man kan få fram om folk och plöja dokument som ibland ger så himla mycket mer än bara kliniska data och siffror om en människa.

Fojokursen Fram med fakta har en riktigt schysst blandning av olika sätt att bearbeta och leta efter material. Och dagens övning i personresearch var spännande.
Ett för mig och kurskompisen okänt namn växte till ett sammanhang och en person som kan ha lurat snubbar på pengar, eller bara ha väldigt lätt för att bli förälskad.
Detaljrikedomen i tingsrättsdokument om vinboxar, franska ostar, bruna ögon och snuskiga sms. Jag skulle kunna göra personresearch dagarna i ända!

Idéerna jag hade med mig har jag så smått börjat med. Lite domstolskostnader här, några vårdföretag där och en och annan JO-anmälan. Jag har fått en del material att bearbeta, och hoppas verkligen att något av det faller ut till saker som går att publicera i någon form.
Skulle det inte bli så har jag ändå lärt mej sjukt mycket på kursen. Sjuuukt mycket.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

