Lovsång till ett bibliotek

Jag har hunnit nästan helt nerför trappen när jag hör hur kvällens gäst i Rotundan börjar prata om den gamla goda tiden, då dörren in till biblioteket var en manskropp och dörren ut en kvinnokropp. Trots att jag inte ser personen ifråga hör jag hur hon ler när hon berättar. Att hon får med sig besökarna i ett skratt.

I famnen har jag två deckare, en för mig ny bok av favoriten Hanne Örstavik och romanen jag fått rekommenderad av en vän. Instoppat i facket med papper och tidningar i väskan programmet för närmaste våren med vad som sker på Stadsbiblioteket.

När jag gick på högstadiet och gymnasiet kunde jag ägna timmar åt att drälla runt på biblioteket i Sundsvall, det så himla fina Kulturmagasinet som rymde både bibbla, museum och det där fiket med goda våfflor. Att det fortfarande är så, när jag kommer på besök, värmer.

Det är ofta på biblioteket jag hittar en ny läsupplevelse. Känslan när jag drar handen över en bokrad, på riktigt ser omslagen och upptäcker något intressant via personalens tips är fin. Fin på det där bildningsbara, alla-möjligheter-öppna-sättet, gratis – för alla.

Att jag nu bor nära ett bibliotek som inte bara är ett stort hus fyllt av kunskap, liv, energi utan också en estetisk upplevelse i sig, såväl inuti som utanpå. Det är överväldigande underbart.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

