Nyheter dygnet runt

Jag är inte särskilt sentimentalt lagd, inbillar jag mej. Men när det kommer till det jobb jag hade under hösten 2011 och våren 2012 kan jag fortfarande längta tillbaka, även om jag aldrig skulle vilja gå bakåt i utvecklingen.

Alltid Nyheter i Sveriges Radio var något av det roligaste, mest intressanta, härjigaste och spännande (japp, där kom det) projekt jag varit med om under mina nästan tio år som journalist. Fullt ös, nyhetsintensivt och utvecklande. Och socialt som attan. Trots att den sista sändningen tonade ut för över ett år sedan, ses vi som jobbade ihop då och då på after work. Även om det nuförtiden är från ett gäng olika redaktioner.

Att det efter TV4 News nedläggning, som Expressen-kollegan Daniel Alsén skrivit om, inte längre finns en tv- eller radiokanal i Sverige som sänder nyheter dygnet runt (oavsett alla nyhetssajters satsningar på livelivelive nununu) gör det frustrerande att besöka TV2 News i Köpenhamn under Nordiskt journalistcenters kurs. Pulsen, intensiteten, jakten är det jag älskar med nyheter – att behålla skärpan i direktsändning, snabbt improvisera och hitta vinklarna som konkurrenterna inte har tänkt på. Beroendeframkallande både att jobba med och se/lyssna på för en nyhetsjunkie som jag själv.

Jag hoppas verkligen att någon, public service eller kommersiellt mediebolag, startar något liknande. Snart. Nu.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

