”Kvinnan bakom Quick” – bara en vecka kvar nu

Det är bara en vecka kvar nu tills dokumentären ”Kvinnan bakom Quick” sänds i Veckans brott. Jag är fortfarande mitt uppe i läsningen av ”Mannen som slutade ljuga” av Dan Josefsson och nörd som jag är tror jag att dokumentären mer blir en teaser för boken.

Det är fascinerande att läsa om Margit Norell och hennes, mitt ordval, förföriska sätt att knyta människor till sig. Få dem att tro på det hon tror på. Göra så att de agerar i enlighet med det.

På redaktionen jobbar vi för fullt med att pussla ihop ett bra program som ramar in det hela. Bokar spännande gäster. Klurar på frågeställningar. Det är enormt spännande att vara en liten del i historien som började hösten 2008. Synd bara att Hannes Råstam inte finns kvar och kan få uppleva det som hände efter hans omfattande arbete med fallet Quick.

Hannes Råstams första två dokumentärer om Thomas Quick (Sture Bergwall) kan du se här och här.

För ungefär ett år sedan skrev jag och mina dåvarande kollegor på Expressen om mejlkonversationen mellan några av de som jobbat med Quick-utredningarna och justitierådet Göran Lambertz.
Här visar mejlkonversationen hur Lambertz samlade argument, trots att han efter läsning av Råstams bok anser argumenten för Quicks skuld ”pulvriserats”.
Här kan du själv läsa mejlen.
Och här berättas mer om hur mejlen hamnade i tidningen (tack offentlighetsprincipen).

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Kvinnan bakom Quick” – bara en vecka kvar nu

  1. Ping: Lambertz tog hjälp av ”gruppen” | evalisawallin

Kommentera

