Lambertz tog hjälp av ”gruppen”

Det är mer nervöst än vanligt i studio 2 på SVT där Veckans brott alltid spelas in på tisdagar. Jag har bara jobbat den här säsongen, den sjunde, men gissar att det är någon form rekord i antal gäster, programlängd och även uppmärksamhet.

Dan Josefssons och Jenny Küttims dokumentär ”Kvinnan bakom Thomas Quick” har lockat såväl justitieministern Beatrice Ask som Göran Lambertz till studion. Förutom Sture Bergwall själv. Samt Björn Asplund (Johans Asplunds pappa) och Dan Josefsson.

För att undvika onödiga konfrontationer har samtliga, utom Ask, sett dokumentären var för sej inför inspelningen. När Göran Lambertz kommer till studions förrum där kaffe finns uppdukat är jag på språng, säger ett kort hej och tänker att jag pratar med honom senare.

När justitierådet kommer ut från sminket går jag fram. Säger hej mer ordentligt, frågar om han känner sej förberedd. Påpekar hur svårt det varit att få någon som tror på Bergwalls skuld att vara med i programmet.

Det är drygt ett år sedan vi sågs senast, och det är bara en gång som jag intervjuat Lambertz ansikte mot ansikte. Den första intervjun om hans mejlkonversation med åklagare Christer van der Kwast, polisen Seppo Penttinen och advokat Claes Borgström var per telefon (länkar till nyheten om Quick-mejlen  finns här). Han säger också att han tagit hjälp av ”gruppen” för att förbereda sej inför sin medverkan i Veckans brott.

Jag märker efter några replikväxlingar att Lambertz nog inte känner igen mej. Påpekar att vi sågs för ett år sen, att jag intervjuat honom. Han minns inte.
Jag säger att mitt hår var kortare, att vi bara sågs en gång. Fortfarande verkar jag inte bekant.
Säger till slut att jag jobbade på Expressen då, att vi pratade om hans mejlkonversation. Då verkar poletten trilla ner.

Kvällens sändning, där dokumentären Kvinnan bakom Thomas Quick är inbakad i Veckans brott, är intressant och viktig. Den förklarar kanske något mer hur det kunde bli så att Sture Bergwall erkände och dömdes för åtta mord.
Samtidigt blickar vi framåt, och berättar om den granskningskommission som regeringen tillsätter. En nyhet som fick stort genomslag tidigare i dag.

Så. Se dokumentären. Läs boken.

Nyhetsrapporering om kvällens program:
Expressen
Aftonbladet
Dagens Nyheter
Ekot
Dalarnas Tidningar

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

