Året 2013 i listform

2013 bjöd på ett nytt jobb, ett bröllop, resor, nya vänner och en hel del annat. Här sammanfattar jag lite gott och blandat. Och hoppas på ett 2014 fyllt av överraskningar och nya erfarenheter.

Årets…

…nyhet: NSA:s övervakning, och alla uppföljningar som kommit och aldrig verka sina. Storyn sammanfattas bra i senaste Fokus. En teaser går att läsa här, väl värt att köpa pappersblaskan bara för att läsa hela ”Sagan om Snowden”.

…nyhetsmässiga antiklimax: Uppdrag gransknings program, av grävtrojkan, om NSA och FRA. Jag har lite svårt att lida med reportrar som dräller runt i solen i väntan på kontakt med annan reporter, oavsett informationen personen sitter på. Gå rakt på sak istället.
Att dessutom ägna nästan halva programtiden åt vajande palmer och telefonsnack utan att storyn går framåt – tråååkigt.

…skitsjukdom: som alltid cancer. Fint och sorgligt skildrat här.

…öppna brev: Jonas Hassen Khemiri skrev till justitieminister Beatrice Ask, bad om att få byta skinn och erfarenheter. Därpå har det följt ett gäng öppna brev, som ibland hade kunnat få vara just brev till enskilda personer. Men

…konsert: Massive Attack i samarbete med Adam Curtis på Park Avenue Armory i New York. Magiskt räcker inte.


…gölligaste: av alla djurbilder på internetz tycker jag fortfarande att de här små pandatvillingarna står sej rätt bra. Se och dö sötdöden.

…resa: vandringen i Andorra var fin, liksom den längs Höga kusten. Och Barcelona kommer jag att återvända till. Men den fantastiska kursen för nordiska journalister som tog mig till Danmark, Island och USA knäcker det mesta. Jag skriver om vad som hände under resan här och här bland annat.

…projekt: att rensa bland alla pryttlar en inte behöver, med hjälp av fina initiativet Crop 100 (läs mer här).

…förändring under ytan: tungpiercingen som efter 15 år plockades ut.

…bästa Twitterhärj: det som slutade med att en bokcirkel bildades! Emma, Nivette, Fredrik och Malin – vi ses snart!

…kreativa saknad: ”min” popkör Indiego som har paus.

…nya pryttlar som testades: bikramyoga (svettigt), tennis (JAG VET, overkligt att aldrig ha spelat tidigare men det åtgärdades i slutet av december och var rätt kul), improvisationsteater (efter en provapåtimme anmälde jag mej till en kurs i vår – tjoho!).

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

