Jag har begått vårens cykelpremiär

Och cykelbanan är precis lika kantad av gående som står en bit ut från trottoaren och bilister som smäller upp dörrar utan att se sej för som vanligt. För att inte nämna andra cyklister. Jag är fortfarande lite förvånad över att jag inte varit med om någon allvarligare olycka. Eller ens någon vurpa överhuvudtaget när jag tänker efter (hoppas hoppas HOPPAS jag inte jinxar det här nu…).

Min syster var med om en rätt otäck historia för några år sen, och jag har hört drösvis med andra exempel på härjiga cykelturer som slutat med sjukhus. Eller ännu värre. Den där vita cykeln som stod uppe vid Slussen brukar jag tänka på ibland. Cykeln som fick stå där som ett monument över tjejen som blev påkörd av en lastbil och dog.

Sen några år glider jag runt i hjälm – en ärtigt grön sak just nu. Dumt att låta bli tänker jag.

I somras sändes serien Cykla i P1, bra lyssning. Särskilt andra avsnittet, använder du inte hjälm i nuläget så lär du göra det efter att ha hört Magnus berätta om hjärnskadan han drabbades av. Trots hjälmen. En vill ju inte ens tänka på vad som hade hänt annars.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

