Hur skyndar vi på processen?

Jag konstaterar att det är den 8 mars och att Svenska Dagbladet på sin ledarsida skriver om reell eller symbolisk jämställdhet, i samma tidning verkar jämställdhetsministern prata om kvotering till bolagsstyrelser som ett när, inte ett om. Det pyntas med diverse listor på olika håll.

Tröttma. Förutsägbarhet. Är känslorna som kommer över mej. Samtidigt som jag vill att frågor kring feminism, jämställdhet, genus diskuteras. Bara inte för att det är kvinnodagen i dag, utan att diskussionen fortsätter även annars, att det här inte blir den där specialdagen. Och att den inte förminskas till någon slags motsvarighet till fars- eller mors dag. Eller som min kompis Malin skrev på Facebook:

”Att säga ”grattis” till random kvinna kan uppfattas som socialt märkligt eftersom få kvinnor firar att de har lägre lön än sina manliga kollegor, för att ta ett av cirka åttiofemtusen exempel. Bättre är då att säga t.ex. ”jag hoppas innerligt att patriarkatet rämnar snart, kan jag göra nåt för att skynda på processen tycker du?” eller ”i år ska jag verkligen reflektera mer över genusfrågor, det är sjukt viktigt och alla borde engagera sig för förändring”.”

________________________________________________________________

Jaha. Det tog inte ens en vecka innan jag fallerade på att köra ett dagligt blogginlägg, som deltagare i utmaningen #blogg100. Bot och bättring utlovas.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

