Nya jobbet och nyhetspulsen

Nyhetsnörd. Med extra adrenalinpåslag när det är direktsändning, oavsett om det är i radio eller i en webbtevesändning. Det är fortfarande så jag ser på mej själv.

Det börjar bli lite väl länge sen Sveriges Radio hade en nyhetskanal där jag tillsammans med ett gött gäng gjorde nyheter i flygande fläng. Tacksamt när något hände, klurigt när det var stiltje. Men alltid live, på tå, en reporterutmaning att få till de där ljuden och rösterna som skapade bilder för lyssnaren.

På kvällstidning, senast Expressen för min del, inträffar den där direktsändningspulsen näst intill varje dag, ibland flera gångar. Även då en ”bara” sitter vid skrivbordet och knattrar fram text, ivrigt jagandes uppgifter med hjälp av telefon, mejl och sökningar.

Att i höstas gå över till publicering en gång i veckan på Veckans brott kändes… annorlunda. Och bra. Möjligheten att läsa in sej på ett ämne eller fall, kunna ringa de där extra telefonsamtalen och plöja rapporterna som visserligen inte redovisas i sändning. Men som ändå lönar sej i slutändan.

I förra veckan började jag jobbet som någon slags projektledare för en satsning som rör Sveriges Radios webb och valet. Snart, kanske redan i dag, har projektet fått ett namn. Det involverar i grunden varken renodlat reporterjobb eller nyhetsjakt. Men en rad andra utmaningar.

Samtidigt rycker det i nyhetsfingrarna. Särskilt när det kommer domar i fall jag jobbat med, när det dyker upp tips och smått och gott i Twitterflödet. Så. Jag får väl se om jag lyckas hålla mej borta framöver och fokusera på det jag ska. Känner jag mej själv rätt kommer det att bli svårt.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

