Att intervjua politiker som en terrier

Bubblan. Filosofiska ingången till en intervju. Att som en terrier se till att bita i tills frågan är besvarad. Allt och mer därtill avhandlades på dagens kurs i politikerintervjuande i radiohuset.

Att skapa den där bubblan kan jag nog tycka att jag är rätt hygglig på. Bita i tills frågan verkligen är besvarad – tja, oftast skulle jag tro. Däremot har jag inte använt greppet att börja på ett väldigt abstrakt plan och beta sej ner till den konkreta frågan, som att låta någon sätta självklara premisser kring ett ämne där jag sedan levererar något som motstrider det självklara som personen faktiskt är ansvarig för.
Konfrontationsintervju på ett annat sätt än jag gjort tidigare, en teknik som tål att tänkas på. Och förhoppningsvis användas rätt snart.

Men vi pratade också om rädslor. Någon nämnde hur jobbigt det kan vara att ibland inte komma hem med just det som var grejen på presskonferensen eller fullmäktigemötet en var skickad att bevaka. Själv är jag nog mest oroad över att framstå som opåläst och därmed tappa kommandot, få nya uppgifter slängda i ansiktet och hamna snett. Inte få ut det jag vill. Svårt att släppa det där.
Samtidigt tänker jag att det är det som driver en framåt. Att jag efter kursens övningar går igenom alternativa scenarion i huvudet på hur jag borde inlett den där fejkintervjun med en annan kursdeltagare som spelade landstingsråd – det är liksom något som gör en bättre. Dagen då jag känner att PRECIS ALLT fallit på plats, att jag uppnått perfektion, är det nog dags att göra något annat.

Under kursen fick vi se ett gäng SVT-exempel på intervjuer. Inte den här. Men den är ett sjukt bra exempel på att bita i, som en terrier.

_______________________________________________________________

Jag har ju börjat radiohärja med ett projekt kallat Rätt fråga men gör också enstaka inryckningar på nyhetswebben. Häromdagen handlade det om taxifusk och Anders Borgs tal under Sverigemötet. Det senare blev något av en besvikelse för en nyhetsnörd. Peppsnack – javisst. Något konkret nytt – näe.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

