Saker (partier) som är olika

Det är ett rätt märkligt spektakel kring det här med intervjuer ibland. Jag har varit med om personer som krävt betalt, ställt konstiga villkor och en rad andra konstigheter i samband med diverse möten under åren jag jobbat som journalist. En del vänjer en sej vid, annat inte. Ibland blir intervjuer inte gjorda av olika anledningar.

Under det supervalår som nu pågår är politikers tid dyrbar. Mer dyrbar än annars. Det finns pressekreterare till i princip alla positioner inom ett parti, som noggrant förhör sej om vad just jag vill, och hur stor skara som kan tänkas ta del av de svar jag vill ha.

Ett parti har väldigt många direktnummer på sin sajt, vilket förvånar. Jag ringer ändå till presstjänsten på ren rutin och får beskedet att kontaktuppgifter finns på nätet. Ja, även telefonnummer. Samma person tar några dagar senare emot mej på partikansliet. Hyggligt högt upp i partihierarkin men utan pressekreterare eller inspelningsutrustning. En stängd dörr om rummet där intervjun görs. Rätt avslappnat, ett snack innan det blir intervju ”på riktigt” om medieklimatet i dag där vi har lite olika syn, inga konstigheter.

Ett annat parti vill gärna ha frågorna i förväg. Det tar några samtal innan intervjun väl bokas in. Väl på plats möts jag av en pressekreterare. Ytterligare en ansluter vid intervjun. Totalt fyra personer samlade i ett rum för en intervju som tar 10-15 minuter.
Ytterligare ett parti har ”bara” en pressekreterare närvarande. Med mobilen på bordet, satt på inspelning.

Jag fattar ju att det alltid är bra att ha saker på band om det skulle uppstå något missförstånd, handla om något kontroversiellt eller vara en intervju om ett ämne där personen ifråga inte känner sej trygg, påläst.
Men denna ständiga dubbeldokumentation, övervakning, oro. Ibland, rätt ofta, känns den obefogad.

Dessutom blir jag nyfiken på vad som händer med alla ljudfiler. Finns det ett bäst före-datum? Organiseras de i stora arkiv? Vem håller ordning på allt? Och hur ofta behöver de användas? Jag är uppriktigt nyfiken.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

