Söndagslyssning 7

Ibland är det mer uppenbart än annars att en artist hämtat inspiration från en annan, ser hen som en förebild i sitt konstnärskap. Jag pratar så klart om covers. Eller omgörningar av låtar där texter översatts eller arrangemangen verkligen sticker iväg åt ett helt annat håll än ursprungslåten.

När jag flyttade till Norrköping hösten 1998 för att plugga var det precis i den veva som Lars Winnerbäck slagit igenom på riktigt. Hans andra skiva Rusningstrafik sålde rätt hyggligt. Jag köpte både den, debuten Dans med svåra steg och de två skivor som kom efter Rusningstrafik. Sedan blev jag lite… mätt på utvecklingen som verkade gå mer mot något slags Ulf Lundell.
Och så kan det väl vara. Men det var då Winnerbäck tappade mitt öra.

Det jag gillade var visorna med återkommande figurer, likt Bellmans epistlar som hade ett färgstarkt persongalleri, och den lite punkiga känslan (som gradvis försvann). Den senare fanns väl i och för sej mest på första skivan, och den demo som jag länge hade på minidisc innan den försvann i någon av alla flyttar jag gjort genom åren.
Dans med svåra steg sålde också hyggligt – vi pratar nu om den tid då det fortfarande såldes skivor och Spotify inte existerade – varje gång det kom ett nytt skivsläpp från Lars Winnerbäck. Det berättade Filip Adamo, som då och nu jobbade på skivbolag, vid en intervju för ett journalisthögskoleprojekt hösten 2003. Han var en av finansiärerna till plattan och hade mer och mer börjat se den som sin pensionsförsäkring.

Winnerbäcks första cover (på skiva, vad jag vet) kommer på fjärde skivan Kom och är en låt av Ani DiFranco som översatts och delvis modifierats. Du gamla, fria nord är ett finstämt stycke poesi som fick mej att upptäcka den DiFrancoska skatten.

Lars Winnerbäck ger ju rätt sällan intervjuer. Här har andra personer – Filip Adamo är en av dem – gett intervjuer om honom istället.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

