Granska de som försöker kapa utrymmet

Det var en liten stigning kvar men solen sken och det var inte så tungt att bära fikapåsen som skulle decimeras rätt rejält uppe på Jungfruberget i Falun i påsk. Vegokorvar, nåt slags köttkorv, bröd, ketchup, senap nedpackat för en grillunch vid rastplatsen på toppen.

När vi kom över krönet såg jag personerna som fick mej att haja till. Två män i friluftskläder som stod och spejade ut, såg ut att beundra utsikten. I vanliga fall hade jag inte reagerat. Men i Dalarna vet jag att rasister – de som tillhör partier som inte hymlar med åsikter – gör just den typen av utflykter, klädda i friluftskläder. Fanfanfan hinner jag tänka. Innan jag inser att det nog bara är ”vanligt folk”, som precis som vi är ute i solen. För att det är fint väder. För att det är en långledig påskhelg med tid för att stå och steka lite i solen, lägga några korvar på en utomhusgrill.

Jag inser att det kan låta konspiratorisk. Kanske är jag paranoid. Men när jag för några år sedan bodde i Falun drällde personer, som P4 Dalarna nu granskat, runt på stan på lördagar för att dela ut flygblad. Diskussion ville de däremot inte ha. När jag en gång försökte prata med en av de yngre killarna gick en något äldre man emellan, skrek åt mej att gå därifrån, puttade till slut till mej. Allt filmades av en partiaktiv men knuffen klipptes bort när det lades ut.

Som vit kvinna i en medelklassposition (i och med mitt nuvarande yrke och utbildning, inte på grund av min bakgrund) är det rätt sällan jag i vardagliga sammanhang känner att utrymmet blir kapat. Visst. Jag kan känna viss irritation över smågrejer, som att jag som tjej måste se till att ”förtjäna” utrymmet i vissa grabbiga sammanhang. Men det är rätt harmlöst.

Känslan när någon däremot är hotfull, går över gränser, ställer sej centimeternära ens ansikte och skriker för att demonstrera sin makt. Då känns det rätt obehagligt. Trots att situationen för några år sedan skedde mitt i centrala stan, på dagtid med flera andra människor runt omkring. Hur en person som per automatik blir hatad för sitt utseende, religion och/eller ursprung av det aktuella partiet känner kan jag inte ens föreställa mej.
Den händelsen var harmlös i jämförelse med det som skedde i Kärrtorp, eller Malmö för den delen. Ett utrymme blir kapat. Någon bestämmer sej för att försöka tysta någon annan.

Just därför är det viktigt att ta plats, inte tystna. Inte vara rädd. Våga granska. Som Uppdrag granskning gjorde häromveckan. Som P4 Dalarna gör nu.

Här hittar du P4 Dalarnas granskning av nazismen.

________________________________________________________________

Måstelyssning: Sorans kamp
Måns Mosessons serie Rädda Sverige i P1

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

