Så många sekunders tystnad pallar jag

I tevevärlden har jag ofta lyxen att få en intervju loggad av en annan person. Ett fint dokument med tidskoder och oftast ordagrann – jag menar verkligen ORDAGRANN – nedplitning av vad jag sagt eller mumlat och vad personen mitt emot mej svarat för en att utgå ifrån när ett inslag ska sättas ihop.

I radions universum är det egen loggning som gäller. Om en inte ”bara” ska hamra ihop ett nyhetsinslag för dagen, då klipps ljudet ut bums. Just nu sitter jag med ett gäng intervjuer som jag gärna vill ha utskrivna, för att verkligen kunna plocka ut de allra skarpaste argumenten och sägen till ett halvtimmeslångt avsnitt av I lagens namn i P1 som ska sändas i sommar.

Att tvingas lyssna på sitt eget sätt att bladdra på och ibland missa självklara följdfrågor är synnerligen nyttigt, nästa gång blir det ju förhoppningsvis bättre. Det är också intressant att notera hur länge en tystnad kan vara utan att bli plågsam. I en av intervjuerna går det verkligen att mäta.

Jag ställer min fråga, personen påbörjar ett svar. Avbryter sej. Börjar igen utan att komma vidare. Tystnar. 57 sekunder går. Sedan öppnar jag munnen igen.

I just den här intervjun är jag osäker på om det hade gått att fortsätta hålla klaffen från mitt håll. Eller så är det kanske just det jag borde gjort. Återstår att se hur länge jag håller ut vid nästa intervju.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

