Alla borde ha en poddcirkel

Jag lyssnar på väg till jobbet, på tunnelbanan. The happiness lab.

”How happy would you say you are?”

Det slår mig hur många poddar som börjar på ganska exakt samma sätt. Enstaka miljöljud (pålagda i efterhand), en scen där programledaren är huvudperson, det kan dröja rätt länge innan en intervjuperson faktiskt hörs.

Innehållet är intressant dock, om än kanske inte revolutionerande. Du kan bli lyckligare genom att strukturerat göra saker som är bra för dig, som att träna.

Till vardags blir det mycket lyssning för 1) research och 2) omvärldsbevakning. Vem har gjort vad om X som är något jag också vill göra? Hur har det här dramaturgiskt byggts upp? Finns några oväntade vändningar, eller vilken bakgrundsmusik är det som hörs här? Kan jag också använda den?

Det är, tyvärr, rätt sällan som jag bara njuter – eller förfasas – över vad jag har i öronen. Förutom när det gäller just Poddcirkeln, där vi tre som ingår och diskuterar poddarna, försöker välja ämnen och poddar utanför det vanliga flödet.

Kanske är det strukturen, att ta sig i kragen och lyssna på något utanför den vanliga listan, som gör att det blir… lite roligare? Hur som helst, ikväll ska vi prata om The happiness lab. Och jag ser med spänning fram emot nästa poddar att komma överens om att lyssna på.

(För poddnördar kan jag rekommendera Stockholms radiobiograf som återkommande fixar event med intressant lyssning – och det nyhetsbrev som min kollega Åsa Secher sätter ihop. Alltid spännande att få i mejlkorgen!)

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.